Wednesday 7 September 2011

Imam Ahmad bin hambal diseret kakinya kerana doa seorang penjual roti..

     Ibnu jauzi menceritakan dalam kitab "manaqib Imam Ahmad" bahawa suatu ketika imam ahmad bin hambal bermusafir ke sebuah bandar, apabila sampai beliau pun pergi ke sebuah masjid dan bersolat isyak,dan selesai bersolat beliau pun berbaring utk melelapkan mata di masjid itu..

      lalu datang pengawal masjid dan menghalaunya keluar -ulamak dahulu tidak dikenali rupanya,tetapi dikenali nama dan tulisan3 mereka-  lalu beliau pun duduk di pintu masjid, pengwal td pun datang lalu mengheret kakinya keluar dari kawasan masjid...

     Dan dihadapan masjid terdapat sebuah kedai roti,lalu pembuat roti yg sedang bekerja  -kerana roti dimasak waktu malam untuk dijual pada subuh harinya-  ternampak beliau dan berkata; "marilah tidur di dalam kedaiku ini". Lalu  imam ahmad pun menerima perlawaan pembuat roti td...  ketika lelaki itu sedang membuat roti imam ahmad memerhatikan bibir  lelaki itu sentiasa berzikir tidak henti sepanjang bekerja.... lalu beliau bertanya: "Sudah berapa lama kamu melakukan seperti ini", lelaki itu pun menjawab :"sekian-sekian tahun..."

     Lalu imam ahmad bertanya: "Apakah keberkatan yang telah kamu perolehi dengan amalanmu ini?"
lelaki itu berkata: "Tiada satu perkara pun yang aku meminta melainkan Allah akan menunaikannya, melainkan satu perkara sehingga kini aku masih menunggu ia belum ditunaikan..."

    Imam ahmad bertanya: Apakah dia wahai saudaraku?
Lelaki itu pun berkata: "Aku telah berdoa untuk melihat Imam Ahmad Bin Hambal....tetapi sehingga kini masih belum ku temui".
Lantas Imam Ahmad berkata: " inilah dia..Ahmad bin Hambal telah diheret kakinya untuk bertemu denganmu" 

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons