Friday 22 July 2011

Hikmah terbesar ramadhan,buatMU insan.

Hikmah terbesar ramadhan,buatMU insan 
                                
  
         (Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.)
Surah al-baqarah:183.
 
               Bismillah,Ramadhan yang kita selalu harungi perjalanan didalam hidup ini ,pada setiap tahun sekali. Setiap setahun, dua belas bulan itu, datanglah satu bulan yang berbeza dengan bulan lain, iaitu ramadhan. Bulan ini, kita diperintahkan supaya kita berpuasa. Cuba kita renungkan kalam pencipta diatas, perintah supaya kita puasa. Maksud puasa itu dijelaskan lagi yang membawa maksud (supaya kamu bertaqwa). Maksudnya, tidak lain tidak bukan Iaitu supaya hubungan kita dengan pencipta kita (allah) itu terpelihara. Jelas menunjukkan maksud puasa itu. 

              Kita selalu mengakui bertuhan dengan allah, mengakui sebagaimana kita orang islam, tetapi pengakuan itu tidak cukup jika tidak disertai dengan perbuatan. Perbuatan itu (menambah teguh hubungan kita dengan allah). Menambahkan kesedaran kita sendiri dengan tuhan. Itulah maksud ayat  tadi. Cuba kita renung-renungkan bersama, apakah hikmah buat kita yang bergelar insan ini pada ayat tadi?.Cuba kita lihat,ramai orang yang mengakui menganuti pelbagai agama, namun tiada getaran didalam jiwa manusia tadi, tetapi berbeza dengan kita yang menganuti agama islam yang meliputi ruh serta jasad ini,  Kita mempunyai getaran jiwa kita dengan pencipta kita. 

         Apa buktinya?, buktinya setiap setahun, kita diperintahkan dalam sebulan sekali, mengukuhkan ikatan ruh serta jasad kita dengan pencipta kita(allah)dengan taat perintahnya, iaitu mengerjakan puasa. Bagaimanakah yang membawa maksud mengukuhkan ikatan dengan pencipta kita?. Maksud mengukuhkan ikatan tadi kerana pada bulan itu, kita insaf serta redha dengan perintah pencipta kita. Jiwa, ruh serta jasad kita akur serta dididik (bersih) dengan perintah ini. Apabila  jiwa kita tadi sudah dididik, kita tidak berasa kesepian. Kita dapat merasakan ada hubungan dengan pencipta kita (allah) .Cukup sekadar sebulan itu saja kita berpuasa. Dengan berpuasa jiwa kita menjadi insaf(bersih),serta diikuti ruh serta jasad kerana pada bulan puasa kita dapat menguasai diri kita, Kita menjadi displin kepada diri kita. Kita tidak makan serta minum, kerana kita patuh perintah tadi,dengan mendisplinkan jiwa kita.Kita mengaturkan diri kita sendiri,sehinggakan hawa nafsu kita tidak dapat mempengaruhinya.



         
Ada perpatah arab berbunyi:-

من لا يستطيع قيادة لنفسه,لا يستطيع قيادة لغيره.    
                       
(sesiapa yang tidak mampu,menguasai dirinya,dia tidak mampu menguasai orang lain).

              Itulah hikmah yang tertinggi kita dapat pada bulan puasa ini. Kita dapat menguasai diri kita.Terasa diri kita dididik selama sebulan. Apatah lagi, pada bulan ini kita digalakkan memperbanyakkan ibadat pada allah, Memperbanyak membaca al-quran, zikir(ingat pada allah). Demikianlah bulan ini mendidik kita. maka sudah tentulah besar pengaruhnya didalam penguasaan kedalam diri kita apatah lagi, apabila sudah berbuka, kita disunatkan bersolat tarawikh secara jemaah dimasjid. Terasa disiang hari kita lapar dahaga, tetapi terasa dimalam hari, rapat hubungan kita dengan kawam-kawan, apabila solat berjemaah selama sebulan.lelaki- perempuan, tua-muda saling mengukuhkan ukhwah dengan bersolat tarawikh dimasjid. Ditambah lagi, sudah hampir selesai kita berpuasa sebulan, kita dingatkan dengan sesuatu yang juga dapat menguatkan serta menyucikan jiwa kita, iaitu membayar zakat fitrah.

      Zakat diri, besar kecil membayar zakat. Dengan itu, tiap-tiap orang bertambah imannya,dengan memberi zakat,selaras dengan pesanan nabi kita:-

يد العى خيرمن يد السفلى                  
                                                             
(tangan  diatas(memberi itu )lebih baik daripada tangandibawah meminta)

             Jelaslah disitu, bertambah kekuatan iman dengan cinta sesama makhluk yang diajar pada bulan ramadhan. Dengan Ramadhan juga kita semua sama sahaja. Tua, muda, miskin serta kaya juga sama sahaja.disini, nampak tiada perbezaan darjat kehidupan didalam agama. Kita semua sama, yang membezakan kita,darjat amal ibadat kita.

           Kita diajar sebelum-sebelum ini bagaimana untuk mengisi  perut kita supaya kenyang, tetapi pada bulanini juga kita diajar bagaimana mengenangkan rohani? jiwa dengan mendekati allah . Turuti perintah serta larangannya. Selaras dengan pesanan nabi kita,Nabi Muhammad s.a.w :-

ومن قام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه                          
   
)”Barangsiapa yang berdiri (menunaikan shalat) di bulan Ramadan dengan iman dan mengharap (pahala), maka dosa-dosanya yang telah lalu akan diampuni”(.[i]

      Disitu fahamlah kita, dengan puasa bulan Ramadhan,apabila dengan puasa kita menghitung balik amalan kita, dengan menambah amalan kita serta bermuhasabah kelalaian kita, sudah pasti tidak lain tidak bukan hanya satu, daripada tuhan kita, iaitu dosa kita akan diampuni.

         Begitulah wahai saudara-saudari, hikmah terbesar Bulan Ramadhan iaitu, penguasan diri kita, tidak lain tidak bukan untuk mendisplinkan diri kita untuk mensucikan jiwa kita. Kita fikirkanlah setiap hari, malamnya serta siangnya, latihan sebulan itu sudah banyak membuat perubahan besar  dalam kehidupan kita. Jika kita lihat seorang  kanak-kanak apabila ayahnya membelikan basikal untuk anaknya, apabila sebulan diajar menggunakan basikal, anaknya tadi sudah mahir.

          Jelas disitu, hanya sebulan, begitu juga diri kita, latihan sebulan itu sudah banyak mempergaruhi diri kita. Cuba kita fikir? dalam setiap setahun, sebulan itu tidak terdapatkah kesan perubahan diri kita? buruk kepada baik, tiadakah perubahan dalam pemikiran kita mengenai kehidupan?. Apakah kita sama saja?. Tiada kesedaran? tiada keinsafan?. Hidup yang sejati itu kebersihan jiwa, usaha untuk menjauhi perbuatan yang buruk, serta usaha untuk memperbanyakkan  perbuatan yang baik. cuba kita fikir-fikirkan.

Mohd Syafiq Bin Abdul Rahman
Panel Ijma' dan Aqwal Sohabah, Darul Ifta'.
Takhasusu Fiqh Wal Usul,
University Mu'tah.








[i] Hadith bukhari  no/2008.

1 comments:

Darul Ifta said...

Ramadhan kian menjelma..semoga diterima menjadi ahlinya..

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons