Sunday 17 July 2011

Ulamak Rabbani Pendokong Sunnah di Zaman Ini.

Dr Yusuf Al-Qardawi

Nama beliau Yusuf bin Abdullah Al-Qardawi. Beliau dillahirkan pada 9 September 1927. Beliau salah seorang ulamak sunnah di zaman kini, beliau dikenali sebagai ulamak kontemporari kerana kebanyakan fatwa-fatwa beliau berkaitan dengan masalah-masalah terkini.

Dilahirkan di sebuah kampung bernama “Safat Turab” di kawasan barat Mesir. Ayahnya meninggal dunia ketika beliau berumur 2 tahun, seterusnya pakcik beliau yg membesarkan beliau dengan pendidikan yg sempurna. Beliau menghafal Al-Quran sebelum mencapai  umur 10 tahun[1] , dan kemudiannya memasuki Al-Azhar As-Syarif sehingga menamatkan peringkat Thanawi .

Kemudiannya beliau menyambung pelajaran di bidang usuluddin sehingga  ke peringkat  A’liyah pada tahun 1953. Pendidikan pertamanya ini adalah bersama-sama sahabat-sahabatnya berjumlah 180 pelajar.[2] Seterusnya ke peringkat Alamiyah dan mendapat  ijazah untuk mengajar dari Kuliah Bahasa Arab pada tahun yg berikutnya.

Dan pada tahun 1958 beliau mendapat Diploma Ma’had Pengajian Tinggi Bahasa Arab di dalam Lughah dan adab dan dua tahun selepas itu mendapat Ad-Dirasat At-Tamhidiyah Al-Ulya di dalam bahagian Ulum Quran dan As-Sunnah dari kuliah Usuluddin.

Seterusnya menamatkan PHD pada tahun 1973 dengan keputusan Imtiyaz  beserta kepujian pertama  dari kuliah yg sama. Dan tajuk thesisnya ialah : “Zakat dan peranananya dalam menyelesaikan masalah-masalah sosial”

Perjalanan kehidupan beliau selepas menamatkan pelajaran:

Beliau pernah dipenjarakan beberapa kali kerana menyertai Ikhwanul Muslimin. Kali pertama dipenjarakan pada tahhun 1949 Masihi  ketika zaman Al-Maliki[3], kemudian ditahan sebanyak tiga kali ketika zaman Jamal Abdul Nasir selama 20 bulan.

Kemudian pada thun 1961 beliau bermusafir ke Qatar dan bekerja di sana sebagai mudir ma’had-ma’had agama as-sanawi. Beliau diberi kewarganegaraan Qatar dan pada tahun 1977,beliau mengepali penubuhkan kuliah Syariah dan Pengajian Islam di Jamiah Qatar  dan dilantik menjadi dekan sehingga tahun 1990.
Disamping itu beliau juga dilantik menjadi mudir Pusat Kajian Hadis dan Sirah An-Nabawi  di Jamiah Qatar dan masih menguruskan hingga sekarang.

Anugerah-anugerah yg pernah diterima beliau:

-Anugerah dari Bank Pembanggunan Islam  di dalam Ekonomi Islam  tahun 1990 Masihi.
-Anugerah dari Raja Faisal, menerimanya bersama sahabatnya Muhammad Al-Ghazali di dalam Pengajian Islam tahun 1993 Masihi.
-Anugerah dari Rektor Universiti Antarabangsa Islam Malaysia di Malaysia tahun 1996 masihi.
-Anugerah dari Sultan Hasanah Bolkiah di dalam Fiqh Islam tahun 1997 masihi.
-Anugerah dari Negara  Dubai  di dalam Al-Quran Al-Karim .
-Anugerah dari Qatar  dan disampaikan oleh Raja Qatar Hamad bin khalifah Aali tsani 8 November 2009 .
-Anugerah Maal Hijrah dari Kerajaan Malaysia dan disampaikan oleh
Yang Dipertuan Agong Malaysia pada 18 Disember 2009.
-Raja Jordan Abdullah tsani menganugerahkan kepada beberapa ulamak termasuklah beliau  yang menyertai Mu’tamar yang ke lima belas yang dianjurkan oleh Muassasah Al-Bayt Al-Malakiah  lilfikri Al-Islami di bawah tajuk : “ Suasana di dalam Islam” yang diadakan di Amman pada Semtember 2010.

Karangan-karangan beliau:

Beliau telah menulis lebih dari 120 hasil penulisan yg terdiri dari kitab-kitab dan pelbagai risalah dari Fatwa-fatwanya, begitu juga telah dirakamkan majlis serta program-program yg dikendalikan oleh beliau. Disamping ketinggian beliau di dalam ilmu, beliau juga seorang penyair  yg baik. Kebanyakkan syair-syairnya berkisar tentang keimanan , pembakar semangat untuk membebaskan Al-Aqsa serta tentang akhlak mulia.

Jawatan yg pernah dipegang beliau:
-Ketua persatuan ulamak-ulamak muslimin
-Ketua Majlis Fatwa dan penyelidikan  Eropah
-Anggota Majlis Penyelidikan Islam di Mesir.
-Ketua bagi Pertubuhan  Al-Balagh Al-Qatriyyah  yg mengendali laman web : “ Islam online” .sehingga 23 mac 2010.
-Anggota  Majlis Al-Fiqh Al-Islami di Mekah Al-Mukarramah.
-Ketua Pemantau Syarie’  bagi  Kewangan Islam Qatar dan Kewangan Islam Bahrain.
-Anggota Majlis Amanah  bagi menggerakkan dakwah di Afika.
-Naib ketua Pertubuhan Zakat Antarabangsa  di Kuwait.
-Anggota Majlis Amanah untuk Pusat Pengajian Islam di Oxford.

Kelantangan beliau bersuara:

Kerajaan Britain telah menolak permintaan visa  untuk memasuki  England kerana fatwanya menyokong hukum pengebom berani mati  di dalam Israil di mana beliau menyatakan perbuatan itu adalah syahid manakala Britain mengatakan ianya sebagai keganasan.[4]






Oleh: Mohammad Amir Wan Harun,
Pengkhususan Fiqh Wal Usul,
University Mu'tah. Jordan.

[1] Muzakkirat Al-Qardawi : 9/1
[2] Sirah At-Tafsiliyyah lil Qardawi.
[3] Muzakkirat Al-Qardawi : 22/1
[4] BBC: 7 Febuari 2008.

1 comments:

SYAHID YUSOF said...

Beruntungnya siapa yg dapat bertemu dengannya

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons